İstanbul’da bulunan Akbank Sanat Galerisi, 11, 14 ve 15  Ekim 2014 tarihlerinde, “The Filmmaking Turn” etkinliği ile Sasnal ve Bregula gibi isimlerin aralarında bulunduğu sinema ortamına odaklanmış sanatçıların çalışmalarını bir araya getiriyor.
 
Projenin ana hedefi, çağdaş Polonya sanatında görülen “filmmaking turn / film yapımı sapağı” olarak bilinen önemli bir eğilimi sunmak. Proje, bu değişimin farklı yönlerini araştırarak çağdaş Polonya sahnesinin özellikle film ortamında çalışan sanatçılarını tanıtıyor.
 
Tanıtım, geniş bir seçki arasından, Anna ve Wilhelm Sasnal, Norman Leto, Karolina Bregula ve Agnieszka Polska’nın çalışmalarına yer veriyor. Film seçkisinin küratörü ise, Antoni Burzynski.
Polonya’da son 10 yılın avangart sanatçılarının bazıları ilgisini geçmişte kalmış gibi görünen klasik anlatı tarzına yöneltti. Bu geleneksel olarak modern sanatın karşısında olduğu kabul edilen bir çevreyi de kapsıyor –sinematografik film gibi.
 
Hala “yeni medya” olarak adlandırılan video sanatı, çağdaş sanatın en verimli şekillerinden biri haline geldi. Kariyerleri komünizm sonrası ‘90’lı ve 2000’li yıllarda gelişen genç nesilden klasik olanlara uzanan bir grup sanatçı, kamerayı modernist ve asli tutan anlayışın aracı olarak kullanmayı bıraktı. Bu sanatçılar, yaklaşımlarını hayata geçirmek için bir çok sonuç ve yeni olasılıklar barındıran “sinemacılar” pozisyonuna geçmeyi seçtiler.
 
Film gösterimleri :
11 Ekim, saat 15:00-17:00 arası
14 Ekim, saat 18:00
15 Ekim, saat 18:00
 
Gösterilecek filmler arasında:
 
‘It Looks Pretty from a Distance’ [Z daleka widok jest piekny] Anka Sasnal ve Wilhelm Sasnal
 
2011, 77 dak., Renkli, Süper 16 mm’den 35 mm’ye transfer edilmiş.
 
 
Gözlerden uzak bir Polonya kasabasında, orman ile nehir arasında geçen “Z daleka widok jest piekny” (Uzaktan güzel görünüyor) bir metal raspacısı ile genç bir kadının aşk hikayesini anlatıyor. Kasabalılar her yerde gizliliğin hakim olduğu bir atmosferde yoksulluk içerisindeki gündelik hayatlarını sürdürürken, bir gün raspacı ortadan kaybolur. Bu kayboluş peşi sıra beklenmedik olayları tetikler. Çarpıcı güzellikteki bir ortam ve kavurucu güneş altında insani kötülükler su üstüne çıkmaya başlar.
 
Film, Polonya genç/orta nesil ressamları içerisinde en ilham vericilerinden bir tanesi ve onun eşi tarafından 2011 yılında yapıldı.
 
Sailor, Norman Leto
 
2010, 103 dak.
 
Norman Leto (gerçek adı: Lukasz Banach, 1980 doğumlu) son dönemde video ve sinema üzerinde çalışan bir multi-medya sanatçısı. Çalışmaları arasında yer alan Lifehapes serisiyle dikkatleri üzerine çekti. Seri, bir kişinin hayatı üzerine girilmiş yüksek miktardaki bilgiyi temel alan bir otomatik bilgisayar yazılımı ile dijital olarak yorumlanmış heykellerden oluşuyor. Nihai şekil, dijital çıktı veya fikir ve süreçle ilgili yorumların da bulunduğu bir video çalışması olarak form kazanıyor.
 
“Sailor”, sanatçının aynı adlı romanından uyarlanan uzun metrajlı bir film. Hikaye, Leto’nun, Lifeshapes de dahil olmak üzere diğer işlerinde kullandığı bazı fikirleri içeriyor. Baş kahramanın sanatçının kendisi ya da kurgusal ikinci benliği olan yarı-bilimsel, yarı-kurgu bir hikaye.
 
Sanatçı şu dönem ikinci filmi Photon üzerinde çalışıyor.
 
Fire Followers, Karolina Bregula
 
2013, 48 dak.
 
Karolina Bregula (1979 doğumlu), çalışmalarına fotoğrafçılık ile başladı ve farklı medya araçlarını denedi (Bir tür yarı-bilimsel kitap, kurgusal internet sanat ansiklopedisi gibi “tuhaf” medya da dahil olmak üzere), nihayet sinemaya yöneldi. Şu anda üçüncü filmi üzerinde çalışıyor.
 
Fire Followers, sanatçının kariyerindeki ilk filmi. Bu ne tam olarak uzun metrajlı bir film ne de bir kısa film. Kuzey Avrupa’da düzenli olarak yanan uydurma bir şehrin hikayesini anlatan kurgusal bir belgesel. Günümüzde modern yangından korunma yöntemleri riski aşağılara çekmiş durumda; ancak, tehlike belleği yerel toplum hayatında önemli bir unsur olmaya devam ediyor. Söylentilere göre, bir grup sanat tarihçisi bölgedeki önemli sanat eserlerini tek bir yerde toplamaya çalışıyor ki böylece yeni bir yangın hepsini birden yok edip, yaratıcılık akışında yenilerine yer açabilir.
 
Future Days, Agnieszka Polska
 
2013, 29 dak.
 
Future Days, Polonyalı genç video sanatçısı Agnieszka Polska tarafından çekildi. Film, bu dünya dışında, belirsiz bir yer ve zamanda geçiyor. Hem uluslararası hem de Polonyalı sanatçı ve sanat teorisyenlerinden oluşan bir grup karakter, bu gizemli durum içerisinde kendilerini bulmaya çalışıyor. Eylem ve kararları genellikle her birinin teorik ve sanatsal yaklaşımına dayanıyor. Film, sanatçının İsveç’te yaşadığı dönem içerisinde çekildi.